Så här kan kriminella få barn och unga att göra brott
Kriminella gäng använder ibland barn
för att göra brott.
Det är olagligt.
Här får du som är vuxen veta hur det går till.
Du får också veta hur du kan få hjälp.
Så här gör gängen
Kriminella gäng vill använda barn och ungdomar
för att göra farliga brott.
De gör det för att barn inte får så hårda straff som vuxna.
Gängen kontaktar ofta barn
i chattar eller i sociala medier.
Där kan de följa barnet
och skicka meddelanden.
Sedan försöker de få barnet att göra brott.
Det kan vara sprängningar eller mord.
Gängen ljuger för barnet.
De säger att barnet ska få betalt.
Men istället hotar de barnet
och utnyttjar det.
Så kan vuxna hjälpa
Föräldrar är oftast de viktigaste personerna i barnets liv.
Visa att du finns där.
Prata med ditt barn.
Lyssna, även om det handlar om svåra saker.
Det är viktigt att du försöker förstå barnets känslor och tankar.
Döm inte barnet.
Om du inte dömer,
vågar barnet berätta mer.
Andra vuxna är också viktiga för barnet.
Det kan vara lärare, fritidsledare eller tränare.
Visa att du bryr dig om barnet.
När barn känner sig trygga
vågar de berätta.
De berättar då både bra och dåliga saker.
Hur märker du att ditt barn är i fara?
- Barnet börjar ljuga.
- Barnet har hemligheter som det inte brukar ha.
- Barnet får nya kompisar som är äldre.
- Barnet får nya och dyra saker.
- Barnet har mer pengar än vanligt.
- Barnet har flera telefoner.
- Barnet skickar eller får pengar via Swish eller banken.
- Barnet har appar för hemliga chattar.
Signal och Telegram heter två appar. - Barnet börjar prata annorlunda.
- Barnet får nya och oväntade åsikter.
Du kan få hjälp
Om du tror att ett kriminellt gäng
har kontaktat ditt barn
är det viktigt att du tar hjälp direkt.
Gör så här:
- Ring eller mejla socialtjänsten
i din kommun.
Gå till kommunens hemsida
eller till Sveriges kommuner och regioners hemsida. - Prata med någon på barnets skola,
en lärare eller kurator.
Du är inte ensam.
Du kan få hjälp.